In onze samenleving wordt het onderwijs gezien als een motor voor persoonlijke groei en kansengelijkheid. In veel opzichten is het Nederlandse onderwijs kwalitatief goed te noemen. Tegelijkertijd zijn er mechanismen die zorgen voor kansenongelijkheid en slaagt het onderwijs er niet in om deze het hoofd te bieden.
Meer nog dan zelfvertrouwen voorspelt het geloof in eigen kunnen van studenten of ze gemotiveerd aan de slag gaan met een taak. Bij mbo studenten, die zichzelf vaak onderschatten, ligt daar een belangrijke sleutel om tot gelijke kansen te komen. Of het nu gaat om hun leerproces, overgang naar de arbeidsmarkt of hun rol als burger in de samenleving. Hierop ontwikkelde mboRijnland in samenwerking met de UvH een lesprogramma van 10 weken waarbij studenten aan de slag gaan met een zelfgekozen politieke verbetering in hun omgeving.
Het onderwijs moet van dubbeltjes kwartjes maken en als hefboom bij de maatschappelijke mobiliteit functioneren.
Betrokken organisaties
mboRijnland
Gemeente leiden
Universiteit voor Humanistiek