De brug tussen theorie en praktijk
Think Tank Social Sciences Lab
In het Social Sciences Lab van het honourstraject FSW (faculteit sociale wetenschappen) werken eerstejaars studenten aan maatschappelijke vraagstukken. Dat doen ze in een team als Think Tank, nadat ze van experts informatie hebben gekregen over het thema/ vraagstuk. Eén van die thema’s is ‘Duurzaamheid en Gezondheidszorg’ waarvoor het Leids Preventieakkoord als voorbeeld diende.
Marnix Kelfkens, Marieke van Haaren en Mirtele Snabilie gaven op 16 en 19 mei als experts vanuit Leren met de Stad en de gemeente Leiden een gastcollege over het Leids preventieakkoord rondom vitaliteit. Nadat Marnix de studenten had verteld over de ambities in het Preventieakkoord, gingen de Think Tanks aan de slag. Elk team bedacht – in een half uur – een interventie voor een van de vier ambities: goede samenwerking door de betrokken partners; Leidenaren hebben een gezond gewicht; Leidse jeugd groeit rookvrij op en Leidenaren zijn mentaal fit. Daarna werden de interventies gepitcht in drie minuten per team. Wat kan de gemeente, of een andere stakeholder, doen om de ambities te realiseren?
De Think Tanks kwamen met verrassende ideeën gericht op verschillende doelgroepen. Eén team blonk uit met een zeer flitsende en overtuigende pitch: laat internationale studenten zoveel mogelijk fietsen want dan worden ze fit én laat ze daarmee punten verdienen voor korting op treinkaartjes. Treinreizen zijn nu duur voor deze studenten, dus dat is een win-win. Nu alleen de NS nog overtuigen… Ook andere Think Tanks kwamen met interessante ideeën: workshops voor jonge ouders met opvoedtips waardoor een community ontstaat waarmee je ook eenzaamheid tegengaat. De kinderen raken zo gewend aan sociale contacten en zullen dat later ook blijven doen. En workshops voor ouders & kinderen om gezond te leren koken en ook andere informatie mee te krijgen over een gezonde leefstijl. Ook hier zouden weer communities kunnen ontstaan. Een buddy-systeem tussen (internationale) studenten en eenzame ouderen, waarbij de oudere een opa- of oma-rol vervult. Dit lost voor beide groepen eenzaamheid op. Van de aanwezige 40 studenten zou ongeveer een derde hieraan willen meedoen. Ook waren er ideeën om jongeren computerles te geven bij ouderen thuis en online met hen spelletjes te spelen. Ook werd er nagedacht hoe de publieke ruimte ingericht kan worden om mensen met een fysieke beperking uit te dagen om meer te bewegen.
De studententeams beschrijven hun oplossingen ook nog in een ‘Informed Insight’. De gemeente en andere partners in het Preventieakkoord kunnen de ideeën hopelijk gebruiken bij hun activiteiten om de ambities in het akkoord te realiseren.