Update haalbaarheidsonderzoek Kort Rapenburg

Kort Rapenburg met gracht.

In de afgelopen maanden heeft gemeente Leiden vervolg gegeven aan het onderzoek naar het terugbrengen van de gracht op het Kort Rapenburg.

Daarbij gaan we uit van drie mogelijke varianten:

  1. Geen water op het Kort Rapenburg, wel vergroenen,
  2. Water terugbrengen op het Kort Rapenburg maar niet doorvaarbaar maken; de twee bestaande bruggen en de Gijselaarsbank blijven zoals ze nu zijn (huidige doorvaarhoogte is 60 cm en doorvaarbreedte is circa 3 m.),
  3. Water terugbrengen op het Kort Rapenburg en ook doorvaarbaar maken door opgehoogde bruggen en een opgehoogde Gijselaarsbank (doorvaarhoogte is 1.35m en doorvaarbreedte is circa 3m).

Gemeente Leiden onderzoekt de drie varianten op haalbaarheid (technisch en financieel) en op het draagvlak hiervoor in de stad. Daarnaast wordt er vanuit historisch perspectief gekeken naar het Kort Rapenburg om te verkennen hoe de historische waarde in dit gebied versterkt kan worden. Ook wordt onderzocht hoe andere steden zoals Den Haag en Breda vergelijkbare ontwikkelingen hebben uitgevoerd, zodat daarvan geleerd kan worden.

Haalbaarheid

Het haalbaarheidsonderzoek richt zich op de levensduur van de twee bestaande bruggen, afwatering en riolering, peilhoogte, de mogelijkheid om bestaande historische kademuren wel/niet te hergebruiken en inpassing van de monumentale Gijselaarsbank bij de derde doorvaarbare variant. De uitkomsten van deze onderzoeken moeten laten zien welke van de varianten en opties technisch haalbaar zijn.

Voor de verschillende varianten worden financiële ramingen gemaakt. De variant zonder gracht wordt als uitgangspunt genomen, zodat de gemeente de meerkosten ten opzichte van de voorgenomen herinrichting van het Kort Rapenburg i.h.k.v. het project Groene Loper Stadsentree kan aangeven. De eerste verkenningen laten zien dat de kosten van de drie varianten zich tot elkaar verhouden als 1 : 4 : 6.  Dat betekent dat de tweede en derde variant respectievelijk vier en zes keer zo veel kosten als de eerste groene variant. Voor de meerkosten van beide varianten wordt naar dekking gezocht.

Draagvlak

De gemeente heeft bewoners, ondernemers, stadspartners, direct belanghebbenden en belangstellenden gevraagd om te laten weten hoe zij aankijken tegen het terugbrengen van de gracht op het Kort Rapenburg en het wel/niet doorvaarbaar maken daarvan. Tijdens de Participatiebijeenkomst op woensdag 29 januari jl. is er met 46 aanwezigen in gesprek gegaan over hun voorkeursvariant, over de kansen en mogelijkheden die zij zien en de zorgen en twijfels die zij mogelijk hebben. Via het digitale platform Doemee heeft de gemeente in de periode van eind januari tot half februari belanghebbenden en belangstellenden (in totaal 193 respondenten) vragen van gelijke strekking voorgelegd. Vooruitlopend op de definitieve uitkomsten wordt er in de gesprekken en de digitale raadpleging een overduidelijke voorkeur gezien voor de derde doorvaarbare variant. Een minderheid heeft voorkeur voor de eerste groene variant. De tweede niet doorvaarbare variant kan op minimale steun vanuit de stad rekenen.

 Vervolg

De uitkomsten van de draagvlakmeting  en het technische en financiële onderzoek worden verwerkt in een eindverslag. Daarover zal besluitvorming plaatsvinden. Uitvoering van de gekozen variant zal worden meegenomen in het project Groene Loper Stadsentree.

Ga naar de inhoud