MDT UniverCity voor Changemakers – Halfway There
Op donderdag 3 april 2025 vond het evenement Halfway There plaats, georganiseerd door MDT UniverCity voor Changemakers. Dit is een belangrijk evenement voor Leiden als Nationale Onderwijsstad 2025. Jonge changemakers lieten zien waarin zij het verschil willen maken met één gezamenlijk doel: samen kun je een grotere impact creëren voor de maatschappij dan je denkt.
Wat is MDT UniverCity voor Changemakers?
MDT UniverCity voor Changemakers is een samenwerking tussen verschillende organisaties die jongeren de kans biedt om maatschappelijke waarde te creëren. In de samenwerking leren jongeren en medewerkers van de betrokken organisaties van en met elkaar hoe ze samen het verschil kunnen maken. Het biedt jongeren die in het onderwijs niet altijd de ruimte krijgen om hun talenten te ontwikkelen, de mogelijkheid om hun ideeën zichtbaar te maken. Door middel van projecten ontdekken de jongeren hun talenten, creëren sociale waarde en doen ze vaardigheden op die ze kunnen toepassen in de maatschappij. De betrokken organisaties worden vaak verrast door de waardevolle inbreng en frisse blik van de jongeren op vraagstukken die zij inbrengen.
Halfway There
Het Halfway There evenement is een unieke gelegenheid voor jongeren om hun initiatieven en projecten aan een breder publiek te presenteren. Het was een dag vol inspiratie, samenwerking en ontmoeting tussen changemakers. De focus lag op het delen van innovatieve ideeën en het versterken van de gemeenschappelijke impact.
ZinTUIG!
ZinTUIG! is een vernieuwend project dat in 2023 is ontstaan vanuit MDT UniverCity. Het idee kwam van een 19-jarige changemaker die verhalen wilde beleven met alle zintuigen, niet alleen met de ogen.
Inmiddels is ZinTUIG! uitgegroeid tot een officiële uitgeverij met eigen ISBN-nummers. Een jong, talentvol team schrijft verhalen, ontwerpt boeken en regelt alles van registratie tot publicatie. Ze zoeken constant naar originele manieren om de zintuigen te prikkelen, bijvoorbeeld met geur, geluid en tast, zodat verhalen écht tot leven komen.
Een mooi voorbeeld hiervan was het Boekenbal op het Da Vinci College in april 2025. Leerlingen van het vmbo werkten samen met basisschoolkinderen van de Daltonschool uit Oegstgeest om in zes weken drie prentenboeken te maken. De verhalen kwamen rechtstreeks voort uit de ideeën en tekeningen van de jongste leerlingen. Eén van de boeken was zelfs een pop-upboek over een dino, compleet met handgemaakte vilten figuren en klittenband om het verhaal interactief te maken.
Naast het schrijven organiseerden andere leerlingen het Boekenbal zelf, inclusief locatie, decoratie, catering en sponsors. Het project liet zien hoe jongeren samen verhalen kunnen creëren én presenteren, met ruimte voor samenwerking, creativiteit en trots. Meer weten over het Boekenbal? Lees hier de reportage van Sleutelstad hierover.
De Leerrecht Ambtenaar
Een van de meest opvallende presentaties was de lancering van het Leerrechtambtenaar Magazine, waarin het Kinderrechtenverdrag centraal staat. Het magazine is ontstaan naar aanleiding van een vraag van de gemeente Leiden hoe we ons onderwijs meer kunnen inrichten in lijn met het kinderrechtenverdrag.
Het magazine beschrijft de situatie waarin veel jongeren in Nederland niet naar school gaan, ondanks de leerplicht. Het noemt problemen zoals thuiszitters, voortijdig schoolverlaten en het feit dat dit vaak onopgemerkt blijft.
Het magazine legt ook uit wat een Leerrechtambtenaar is. Dit is iemand die onderzoekt wat een leerling of student echt wil leren en of er voldoende ruimte is om dat op een geschikte manier te doen. In plaats van te kijken wat de jongere anders kan doen, richten we ons op het systeem: wat is er nodig in het onderwijs om het kind goed tot zijn recht te laten komen en zich te kunnen ontwikkelen. Deze functie werd in 2013 geïntroduceerd door Marc Dullaert, die toen onderzoek deed naar schooluitval. Hij concludeerde dat de leerplicht te veel focuste op het handhaven van de wet en te weinig op het helpen van het kind. Hij vond dat in plaats van leerplichtambtenaren die alleen maar handhaven, Nederland leerrechtambtenaren zou moeten hebben, die jongeren helpen en advies geven over het onderwijs dat echt bij hen past.
De eerste editie van het Leerrechtambtenaar Magazine werd tijdens het evenement gepresenteerd aan wethouder Abdelhaq Jermoumi. Hij ontving het magazine met waardering en gaf aan hoe serieus hij deze kwestie neemt.
Andere Projecten die het Verschil Maken
Andere changemakers presenteerden ook hun projecten die inspelen op maatschappelijke behoeften. Jesca’s klimaatspel, speciaal gemaakt voor basisschoolleerlingen, moedigt kinderen aan om op een speelse en interactieve manier te leren over het belang van het milieu. Dylan en Abdulsatar vertelden over hun samenwerking aan de film The Passion. Charlotte deelde haar ervaring over bijna moeten stoppen met school door het gebrek aan een geschikte stageplek. Haar verhaal laat zien hoe belangrijk het is om stages voor alle jongeren toegankelijk te maken. En zo waren er nog veel meer inspirerende projecten en verhalen.
De Kracht van Samen Werken
Halfway There liet zien hoe belangrijk samenwerking is om maatschappelijke verandering mogelijk te maken. Het evenement maakte ook duidelijk dat echte verandering soms op onverwachte manieren begint. Het was een dag waarop jongeren hun creativiteit, passie en doorzettingsvermogen konden laten zien. Ook werden er nieuwe kansen voor samenwerking ontdekt.
Halfway There was een dag vol inspiratie. Jongeren, professionals en changemakers kwamen samen om ideeën uit te wisselen, van elkaar te leren en nieuwe projecten te starten. Het evenement was een goed voorbeeld van wat er mogelijk is als jongeren de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Leiden, als Nationale Onderwijsstad 2025, laat zien hoe belangrijk het is om samen te leren, samen te werken en samen te bouwen aan een betere toekomst.
Samen er dwars doorheen, dát is de kracht van Leiden